In de Kickstart Medicatieoverdracht wordt in een kleine setting de implementatie van elektronische medicatieoverdracht volgens nieuwe afspraken beproefd. Dat gebeurt in vier stappen: Voorschrijven, Verificatie en gebruiken, Verstrekken en Toedienen.
Voor elke stap passen de deelnemende softwareleveranciers hun software aan. Dat sluiten ze telkens af met een soort ‘examen’ om aan te tonen dat de stap goed is ingebouwd. Voor de stap ‘Verificatie en gebruiken’ was softwareleverancier ASolutions Healthcare de eerste die voor dit examen slaagde en daarmee is gevalideerd. (Bekijk deze video voor meer informatie over het validatieproces.)
Groentje
Het was niet vanzelfsprekend dat ASolutions Healthcare zou meedoen aan de Kickstart Medicatieoverdracht. Ann Dierkx, directeur van ASolutions Healthcare: “Deelname van de trombosesector was geen vereiste voor de start van de Kickstart. Maar als er in onze sector iets misgaat met medicatie, gaat het vaak meteen goed mis, dan heb je een stolsel of een bloeding. Daarom vonden wij het belangrijk om aan te sluiten.”
ASolutions Healthcare maakt het trombosezorginformatiesysteem Trodis en heeft daarmee 65% van de markt van trombosediensten. Digitaal informatie uitwisselen met andere zorgsectoren was nieuw voor het bedrijf. “De trombosesector in Nederland is goed georganiseerd maar gegevensuitwisseling met andere zorgverleners is nog minimaal en zeker niet digitaal. De fax is nog niet heel lang geleden uitgefaseerd”, vertelt Ann. ASolutions Healthcare had daardoor een kennisachterstand ten opzichte van andere Kickstartleveranciers. “Wij waren echt het groentje en moesten veel bijleren. Gelukkig kregen we hulp van de andere softwareleveranciers”.
Discussies
Een andere uitdaging voor ASolutions Healthcare was dat de processen in de trombosezorg afwijken van die van de andere sectoren. “Het grote verschil met andere sectoren is dat onze artsen weinig direct contact hebben met de patiënten. Ze bepalen op afstand de juiste dosering van de antistollingsmedicatie. Dat heeft ook gevolgen voor wat de software moet doen.” In de aanloop naar de Kickstart had de sector trombosezorg wel meegedacht over hoe de medicatiegegevens moeten worden opgeslagen en gedeeld. Maar in de praktijk bleek niet alles wat aan de tekentafel was bedacht werkbaar. “Het kostte soms wat discussies maar uiteindelijk zijn de afspraken aangepast. Zo kunnen we bouwen wat past bij onze sector.”
Belangrijk bij het bouwen van wat past bij de sector is ook de samenwerking met trombosedienst Star-shl. “Daar hebben we veel geluk mee”, zegt Ann. “Onze arts, Mies Huizenga, denkt heel goed mee met hoe de software moet werken. Omdat zij de praktijk kent, kunnen we goed aansluiten op de werkprocessen in de trombosezorg.”
Nu de eerste twee stappen zijn ingebouwd, kan de software van ASolutions Healthcare medicatie die door anderen is voorgeschreven tonen, en medicatie die een trombosearts heeft voorgeschreven naar de apotheek sturen. Ook is het mogelijk om medicatiegebruik vast te leggen voor medicatieverificatie. Ann: “Maar binnen onze sector wordt dit maar incidenteel gebruikt omdat de artsen in de praktijk weinig patiënten zien.” Eind 2025 gaan de Kickstartdeelnemers live met de aangepaste software.
Validatie
Het stempeltje ‘gevalideerd’ krijgt een softwareleverancier in de Kickstart niet zomaar. Leveranciers moeten een groot aantal testscripts doorlopen, eerst zonder en later met de zorgverlener erbij. Het Validatieloket controleert of de aangepaste software klopt met de afspraken. En natuurlijk moeten de deelnemende softwareleveranciers testen of ze berichten met elkaar kunnen uitwisselen. Want uitwisseling in de keten is het doel van het programma. Ann: “Eigenlijk waren wij zelfs al eerder klaar maar we kunnen een stap pas afronden als we de uitwisseling met andere zorginformatiesystemen hebben getest. Dus moesten we wachten tot ook zij klaar waren om te testen.”
“Ik ben er trots op dat wij dit als klein bedrijf, en nog groen in dit veld, voor elkaar hebben gekregen”, zegt Ann. “Dat wij niet achteraan bungelen maar zelfs vooroplopen. Het kostte wat frustraties en het vergde wat doorzetten, maar we zijn blij dat we deze mijlpaal hebben behaald.”